![]() |
| ANAK KUNCI SOLAT ITU SUCI |
ANAK KUNCI SOLAT ITU SUCI
Daripada 'Ali
, daripada Nabi , sabdanya: “Anak kunci solat (sembahyang) itu suci dan tahrimnya (haramnya) ialah takbir dan tahlilnya (halalnya) ialah salam” (Ahshah wa Ahsan)
Kata Imam At-Tirmizi
: “Hadits ini sehabis-habis sohih dan sehabis-habis hasan.”
Kata Asy-Syeikh Muhammad Idris Al-Marbawi
: “Maka demikianlah pula tiada boleh sembahyang melainkan suci yang diibaratkan ialah anak kuncinya. Yakni, mahulah seorang yang hendak sembahyang itu suci daripada hadats dan najis itu mani’
nya (tegahnya) dan bersuci itu penghapuskannya.”
Kata Al-Imam Asy-Syafi’i
: “Dan dengan hadits inilah kami berkata, kami mentahrimkan dengan solat itu melainkan dengan takbir. Dan tiada selesai solat melainkan dengan salam. Maka barangsiapa mengerjakan satu kerja yang membatal ia akan solat antara Takbiratul Ihram dan Salam, maka sungguhnya membatal ia akan solatnya. (Jaga-jaga), bukan maksud salam di dalam tasyahhud bahkan salam penyudahan solat.”
Daripada 'Ali
, daripada Nabi , sabdanya: “Anak kunci solat (sembahyang) itu suci dan tahrimnya (haramnya) ialah takbir dan tahlilnya (halalnya) ialah salam” (Ahshah wa Ahsan)
Kata Imam At-Tirmizi
: “Hadits ini sehabis-habis sohih dan sehabis-habis hasan.”
Kata Asy-Syeikh Muhammad Idris Al-Marbawi
: “Maka demikianlah pula tiada boleh sembahyang melainkan suci yang diibaratkan ialah anak kuncinya. Yakni, mahulah seorang yang hendak sembahyang itu suci daripada hadats dan najis itu mani’
nya (tegahnya) dan bersuci itu penghapuskannya.”
Kata Al-Imam Asy-Syafi’i
: “Dan dengan hadits inilah kami berkata, kami mentahrimkan dengan solat itu melainkan dengan takbir. Dan tiada selesai solat melainkan dengan salam. Maka barangsiapa mengerjakan satu kerja yang membatal ia akan solat antara Takbiratul Ihram dan Salam, maka sungguhnya membatal ia akan solatnya. (Jaga-jaga), bukan maksud salam di dalam tasyahhud bahkan salam penyudahan solat.”
