Sains dan amal Fort penyeriar dan dakwah
![]() |
| Sains dan amal Fort penyeriar dan dakwah |
Kita tidak lagi akan dicengkam dengan gejala buta huruf. Hampir semua masa kanak-kanak dan golongan muda mendapat hak-hak mereka dalam pendidikan. Pelbagai asas dan langkah-langkah yang dilaksanakan bagi memastikan generasi muda dididik demi melahirkan generasi yang akan memimpin negara pada hari-hari akan datang.
Namun, dalam kerancakan kami menjalankan dasar dan langkah-langkah tersebut, kita telah ditimpa sosial gejala remaja akan dipergiatkan. Jika dahulu, Malaysia terperanjat dengan sedikit Black Metal budaya seperti remaja, kini beberapa fahaman ini telah dilahirkan budaya membuang bayi yang dilahirkan hasil bersekedudukan.
Tidak keterlaluan untuk saya mengatakan, kita semakin hampir kepada kemuncak keruntuhan moral pada masa yang kami telah mengenai kepala ke kemuncak kemajuan pendidikan.
Isu ini adalah, Adakah semua asas-asas dan langkah-langkah diambil tidak jadi kenangan? Atau di mana kita silap?
PERANAN SAINS dan keimanan
Kita selalu mendengar frasa "kaya dengan Sains boleh menghalang tidak bermoral" atau semasa ia. Walau bagaimanapun, apa yang berlaku semalam menunjukkan sebaliknya.
Sebenarnya, kita mempunyai mind-set — itulah minda kita bahawa pengajaran ialah peperiksaan. Dari situ, kami anggap kayu ukuran untuk Sains kita akan keputusan peperiksaan tersebut.
Peperiksaan semata-mata yang mengukur sejauh mana kami adalah terhadap kefahaman 50 peratus sahaja. Adalah tidak mutlak mengukur Peperiksaan dengan ketinggian Sains kami. Lihat sahaja, berapa ramai pelajar mendapat lurus A's di dalam meletakkan peperiksaan, akhirnya datang untuk berehat di satu pengajaran yang berterusan untuk kedudukan yang lebih tinggi. Hanya kecil sedikit sahaja melancarkan sehingga diploma Universiti seluruh dunia.
Sebenarnya, lain ukuran kayu untuk Sains kita adalah setakat mana Sains adalah dapat membentuk sifat sublime dalam diri kita. Dalam erti kata lain, tahap mana Sains adalah dizahirkan melalui amal-amal mereka dan setakat mana Sains adalah melindungi diri kita daripada terjebak ke tempat kejadian tidak bermoral.
Jadi dalam kes ini, kekerasan, iman memainkan peranan. Iman, dilahirkan dalam hatinya keinginan untuk menzahirkan apa yang dipelajari ke dalam amal. Imam Al-Ghazali berkata: "Sains tanpa amal gila, amal tanpa Sains tidak."
KESI-lapan kami dalam dakwah
Untuk mencapai matlamat ini, peranan setiap Muslim adalah untuk memanggil orang, iaitu memberi penjelasan untuk apa yang kita faham. Dan mengajar dengan betul dengan taklimat. Mengambil kesempatan daripada keupayaan yang ada untuk tujuan dakwah Islamiyya. Sebagai contoh, jika anda menulis puisi atau berkebolehan cerita pendek, mengambil kesempatan daripada keupayaan untuk menjemput rakan-rakan kami yang kembali ke jalan yang betul.
Dan dakwah juga tidak wajar memerlukan kami mengkaji secara mendalam Sains agama, seperti pelajar Usuluddin atau pelajar-pelajar pengajian agama di Institut ajaran agama. Jika kita tidak mampu, memadai kita berdakwah dengan apa yang kita tahu. Ini jelas disuruh oleh Nabi
S. a. w. dalam Firman-Nya: "sampaikan daripadaku, walaupun satu ayat." (Hadith Diriwayatkan oleh Al-bukhaari)
Dan dalam pendekatan kita, marilah kita menjadi tidak kasar dan ganas apabila saudara dan saudari kami membuat kesilapan. Ia adalah sesuai, dalam dakwah kita, kita berdakwah seperti yang kita sedih dan Maaf untuk melihat rakan-rakan kami dari agama.
Kami memberinya pengetahuan (yang kita tahu), dan juga memberinya suatu alternatif atau usaha. Jika beliau telah menerima, kita katakan alhamdulillah atas bimbingan Allah. Tetapi jika dia tidak bersetuju, tidak bermakna dia Rockers. Mungkin terdapat ralat dalam pendekatan kita.
Lihat, betapa baik moral S.A.W. Nabi dalam berdakwah. Tidak pernah marah, tidak kasar, malah ihsan. Ini dengan sendirinya diiktiraf oleh Muawiyah I sebagai-Sulami: "demi bapa dan ibu saya, saya tidak pernah bertemu dengan orang yang adalah cara terbaik untuk mengajar selain daripada Rasulullah. Demi Tuhan, dia tidak menjerit saya, memukul saya dan mencelaku."
Segala-galanya dalam bercakap sebagai Sulami Muawiyah bin (bersih menjawab saudaranya) Bilakah ia menepati Subuh 30ru Surat Akuan. Apabila dia menyedari dia telah melakukan kesalahan, dia menyesal dan berasa takut.
Walau bagaimanapun, yang Nabi S.A.W. tidak juga sedang kurang ajar kepadanya. Sebaliknya, dia menasihatkan dia perlahan-lahan, "semasa 30ru yang tidak dibenarkan di dalam ceramah sedikit kerana ia 30ru adalah tasbih, Takbeer dan membaca ayat-ayat Al-Quran." (Hadis Muslim sejarah)
Tidak bertarikh keperluan
Dakwah itu merupakan kewajipan yang dibuat semua umat Islam. Walau bagaimanapun, kadang-kadang, yang telah menghalang kami dari dakwah adalah kerana orang ramai berkata kita tidak layak ' dakwah disebabkan kesilapan dan dosa. Bagi mereka, satu-satunya orang yang 'Suci' sahaja patut menjalankan kerja-kerja dakwah.
Malah, ini juga merupakan salah satu cabaran dalam kami.
Sumber Klik Disini
